Technieken van Catherine Gathier

Door dingen uit te proberen, bij te schaven en te verfijnen heeft Catherine in de loop der jaren een eigen techniek en kleurenpalet ontwikkeld. Op deze pagina kunt u lezen welke technieken zij gebruikt. Ze publiceert regelmatig in het vaktijdschriften PALET en ATELIER en in de schilderlessen en schilderworkshops draagt zij haar kennis over op geïnteresseerden en cursisten.

Technieken in olieverf

Catherine schildert voornamelijk in de gelaagde techniek, waarbij het schilderij in meerdere lagen olieverf wordt uitgewerkt. Het schilderij begint al bij het bepalen van onderwerp en compositie, dit neemt vaak behoorlijk wat tijd in beslag.
In de landschappen werkt ze deels in lagen, deels "a la prima" waarbij de voorstelling in één laag wordt opgebracht.
De landschappen en bloemen worden geschilderd op doek of op plaat. Desgewenst lijst Catherine de doeken ook voor de kopers in waarbij de lijst volledig in evenwicht met en passend bij de kleurstelling van het schilderij kan worden gemaakt.

 

De stillevens worden zo mogelijk geschilderd naar de werkelijkheid. Bij de opstelling van een stilleven schikt en herschikt ze de voorwerpen en maakt daarvan foto`s om de uitstraling op het twee dimensionale vlak te beoordelen.  Aan de hand van de foto`s wordt een compositie soms opnieuw ingedeeld, voorwerpen worden toegevoegd of weggehaald of de belichting wordt net weer even anders ingesteld. Als de opstelling van het stilleven naar haar zin is, volgt de schets in houtskool die wordt "vastgezet" met een dunne lijn met een penseel. Hiervoor gebruikt ze een lichte aardetint van met terpentijn verdunde olieverf. Hierna volgt de eerste dun aangebrachte laag olieverf, eventueel verdund met een klein beetje terpetijn of medium. In deze laag krijgen de kleuren en met name de contrasten hun plek.

Als de eerste laag olieverf erop zit kijkt Catherine of er eventueel nog correcties nodig zijn. Hierna volgt de tweede laag in onverdunde olieverf. Als deze laag erop zit wordt er soms nog een derde laagje op bepaalde delen gebracht, vaak met een olieachtig glacis. Door deze methode krijgen haar schilderijen in elk kleurenpalet, een schitterende diepte en ontstaat er een mooie variatie in kleur en toon.
Haar stillevens worden vaak geschilderd op MDF. Deze MDF krijgt eerst diverse lagen Gesso, die na droging glad geschuurd wordt. 



 Technieken in acryl

Catherine is haar carriere als beeldend kunstenaar begonnen met het medium acrylverf. In deze techniek heeft zij jarenlang allerlei dingen uitgeprobeerd tot zij haar huidige manier van werken gevonden had. Ook in acryl werkt Catherine met verschillende verflagen. Zij bereikt hierdoor een grote diepte in haar kleuren en contrasten. Al deze verschilllende verflagen blijven meespelen in het eindresultaat.

Ze begint het schilderij vaak met het kleuren van het doek of paneel in een middentoon. Door het absolute wit van het doek alvast weg te halen, kan ze de verschillende toonwaarden van het schilderij beter inschatten. Over deze effen middentoon zet zij haar schets in houtskool of potlood. De eerste laag in acrylverf dient ervoor om grofweg alle kleuren, elementen en tonen op zijn plek te zetten. In deze laag wordt er nog geen enkel detail neergezet. Hieroverheen wordt een tweede laag acrylverf aangebracht waarbij meer details worden aangegeven. In een eventuele derde laag gaat Catherine pas echt de diepte in en geeft ze de echte details aan. 

In tegenstelling tot haar landschappen en stillevens, zijn de bloemen schilderijen van Catherine vaak meer figuratief als realistisch, meer expressief als een fotografische weergave van de werkelijkheid. Catherine; "Het schilderen van stillevens en landschap en zeegezichten vindt ik heerlijk om te doen. Ik mag graag mijn capaciteiten als kunstschilder uitdagen door juist die stofuitdrukking te treffen die ik nodig heb en het onderwerp precies te benaderen, maar af en toe....als ik dit een tijdje gedaan heb; wil ik even lós!"




Catherine is een kunstenaar die zich wil blijven ontwikkelen. Een aantal jaren geleden heeft zij een Summerschool gevolgd bij de Franse kunstenares Ghislaine Segal. Van haar leerde zij de techniek van het Tachisme Restructuré. In deze techniek wordt er eerst een laag verdunde acrylverf op het (deels natte) blanco doek gespetterd. Door het doek te draaien, opnieuw te bespetteren en nogmaals te draaien vormt zich een grillige onderlaag. 
Over deze onderlaag met spetters in acryl vormt zich in de schilderijen van Catherine een meer realistische voorstelling. Op deze manier combineert zij het onverwachte met het geplande, losse vormen met dromerige werkelijkheden. In haar Schilderschool in Vianen geeft zij af en toe schilderworkshops in deze techiek.

 


techniek

De nieuwe schildercursussen beginnen eind januari en ook de schildervakanties van de zomer 2018 staan online!

 

Wilt u het werk van Catherine Gathier komen bekijken, thuis ter bezichting krijgen of persoonlijk contact?

 

Neemt u contact op!
Tel: 06-13236944
Mail: info@catherinegathier.nl