Trompe `l oeil schilderen in acryl met Catherine Gathier

trompe l oeil acryltechnieken catherine gathier

 
 

Hoe schilder je een Trompe `l oeil in acrylverf?

De maand juli is weer aangebroken, voor mij meestal de periode dat ik op vakantie ga. Ik vind het heerlijk om mijn vouwwagentje achter de auto te haken en op pad te gaan zonder plan. Het brengt me op de mooiste en meest onverwachte plekjes.

Vorig jaar leidde de reis me naar Normandië. Ik was er nog nooit geweest en ik had me eigenlijk vooral laten afschrikken door de verhalen over slecht weer.

Het bleek een schot in de roos. Wat een mooie kust is dat en wat een subliem licht. Ik kan me nu wel voorstellen dat zoveel impressionisten daar neerstreken.  Het licht langs de kust is prachtig, de kleur van het licht reflecteert tegen de witte krijtrotsen en zet de hele omgeving in een spectaculaire gloed.

Inderdaad hebben we af en toe een fikse bui op ons (tent)dak gehad, maar ik had dit er wel voor  over. Feitelijk vond ik de kust zo mooi dat ik er een locatie heb gezocht om de komende jaren met cursisten heen te gaan op één van mijn schildervakanties.

 

Ik heb een heerlijk huis gevonden, vrij gelegen op één van de krijtrotsen en met een spectaculair uitzicht.

Wat zou ik dit uitzicht graag meenemen en thuis zien als ik uit mijn raam kijk. Gelukkig kun je daar als kunstschilder wat aan doen; ik ga het schilderen als echte "trompe `l oeil"!

Op één van mijn eerdere reizen in Frankrijk heb ik een paar vensters meegenomen van een plaatselijke Brocante. Een goede vriend heeft daar voor mij een raamkozijn omheen getimmerd. Achter dit aldus ontstane venster moet het uitzicht komen.

 

Stap 1

Omdat ik het uitzicht buiten wil hangen, schilder ik op een plaat watervaste Multiplex. Ik geef deze eerst een  drietal lagen Gesso. Ik breng de Gesso aan beide kanten op zodat de plaat niet krom trekt. De zijkanten van de plaat kit ik af, met een overschilderbare acryllaatkit, zodat het vocht er niet in kan trekken.

Vaak gebruik ik een gekleurde ondergrond omdat je daar de contrasten beter op kunt inschatten. Ik wil het licht echter zo helder mogelijk houden. Daarom schilder ik dit keer op de witte Gesso-ondergrond.

Ik zet de schets die ik gemaakt heb over op de plaat en vul alle onderwerpen globaal in zodat alles min of meer op zijn plek komt en de juiste kleur en contrasten heeft. Ik ga hierbij niet in details (fig. 1).

Stap 2

Alles staat op zijn plek, in dit stadium kun je nog makkelijk 'bijsturen' als de compositie of vlakverdeling je tegenvalt.

Dit is niet het geval, dus ik kan gaan uitwerken. Ik werk van achteren naar voren in het schilderij. Ik doe dus eerst de lucht, de zee, de achterste rotsen en de bomen op de achterste berg. Hierna zet ik de huisjes daar weer overheen. Tegelijkertijd zet ik de  voorste rotsen op, daarna het strand, daarna de bosschages voor het strand en de liguster heg ( fig. 2).

Op deze manier loopt de achtergrond ook werkelijk achter de dingen door.

De krijtrotsen zelf zet ik op met een paletmes. Hierdoor krijg je de zo kenmerkende structuur van deze rotsen ( fig. 3).

Stap 3

De velden op de voorgrond uitwerken is best een klus. Ik wil de spontane en losse uitstraling van een bloemenveld behouden, maar toch ook  voldoende diepte in het veld zetten, zodat ik met mijn schilderij ook werkelijk het gevoel van ruimte  oproep dat ik daar ter plaatse beleefde.

Ik zet het veld op in verschillende lagen acrylverf. Ik gebruik hiervoor een paar bredere kwasten die ik aan de bovenkant een beetje ingeknipt heb zodat ze wat rafelig worden. Ik  laad deze kwast met  diverse licht door elkaar gespatelde  kleuren groen, geel, blauw en zelfs rood zodat ik met één penseelbeweging diverse kleuren op mijn schilderij aan breng. De kwast zelf houd ik plat zodat ik ook van de lengte van de haren van het penseel profiteer (fig. 4).

Stap 4

Om diepte te krijgen maak ik gebruik van zowel het atmosferische als het lijnperspectief. Het atmosferische perspectief geef ik weer door alle kleuren en contrasten naar de achtergrond toe wat minder stevig aan te zetten. Het rood en oranje achterin het schilderij van bijvoorbeeld de daken, is minder helder en verzadigd dan het rood van de klaprozen. Het lijn perspectief maakt dat de paaltjes vooraan veel groter zijn dan de huisjes achter in het schilderij.

Met deze beide perspectieven in gedachten, werk ik de voorgrond van mijn schilderij nog eens extra uit.

Rood en geel zijn vrij transparante kleuren. De helderrode klaprozen zullen moeilijk dekken op de groene ondergrond van het gras. Ik schilder ze daarom eerst met wit alvorens ik ze met rood overschilder (fig. 5 en 6).

Stap 5

De paaltjes op de voorgrond schilder ik eerst globaal in met diverse kleuren bruin, blauw, oker en gebrande sienna. Hierna ga ik er nog eens losjes overheen met het paletmes (fig. 7).

Een Trompe `l oeil is een specifieke tak in de schilderkunst waarbij je het idee krijgt dat iets niet geschilderd is, maar werkelijk bestaat. Een grapje, of eigenlijk vrij vertaald 'Een vergissing van het oog'. Ik vind het in een dergelijk schilderij leuk om een paar details aan te brengen die er ook werkelijk waren. De scheepjes, de hertjes en de mensen op het strand zag ik daar ook werkelijk. De twee fietsers op het weggetje achter de velden kon ik niet zien vanaf dat punt, want dat waren wij! Heerlijk zo die kunstenaarsvrijheid!

Nu het schilderij nog in mijn mooie kozijn bevestigen en mijn uitzicht is voor de komende jaren gewaarborgd!

 
 

Catherine Gathier geeft schilderlessen  en schilderworkshops in  Vianen. Daarnaast organiseert zij schildervakanties  in Nederland, België en Frankrijk.  De workshop "Trompe `l oeil schilderen" wordt meermaals gehouden, de eerstvolgende op zondag 20 september.

Meer informatie over deze en andere workshops vindt u op www.schildercursus-schildervakantie.nl. De schilderijen van Catherine vindt u op www.catherinegathier.nl.  Wilt u graag op de hoogte blijven van de schilderworkshops, -cursussen en schildervakanties, mailt u dan even naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., u wordt dan op de mailinglijst gezet. Catherine exposeert o.a. op de Kunst 10 daagse in Bergen op de Breelaan 28.

Kader materialen:

Watervaste Multiplex; geprepareerd met 3 lagen Gesso en afgelakt met een weersbestendige zijdeglanslak op waterbasis.

Acrylverf in de kleuren Titaanwit, citroengeel, cadniumgeel, cadniumoranje, karmijn,  gebrande sienna, gebrande omber, sepia, ultramarijn, ceruleum blauw, hookersgroen en oker.

De kozijnen zijn bewerkt met decoratieve verftechnieken welke een verouderings effect hebben.

 

WERK IN OPDRACHT
 
 

Heeft u specifieke wensen en wilt u iets in opdracht laten schilderen? Neem gerust contact op voor de mogelijkheden en/of wilt u eens op het atelier komen kijken? U bent op afspraak altijd welkom. Op deze pagina kunt u zien hoe een schilderij in opdracht tot stand komt. 

Catherine was te gast bij RTV UTRECHT  in de uitzending van het cultuurprogramma Route C! Hier vind u de link (beginnend bij 5.01) naar deze uitzending. De uitzending werd herhaal op vrijdag 9 december bij Omroep MAX, het programma Noord-Oost-Zuid-West.


Elk jaar gaat Catherine weer op pad in Nederland met haar camper Julia, om de mooiste plekjes vast te leggen met potlood en penseel. Meelezen met haar reizen en kijken hoe de schilderijen tot stand komen? Kijk dan eens op haar blog  "Zwerftochten met het penseel".

Ook organiseert zij gezellige en professionele schildervakanties in binnen- en buitenland. Tijdens één van deze reizen kregen we bezoek van Harrie Actie, die dit super leuke filmpje maakte!

 

Voor het komende jaar is Catherine weer op zoek naar een bestemming voor het kunstproject Colors of life . Afgelopen jaren ging zij hiervoor naar Ghana en Colombia, o.a. om samen met de kinderen van Weeshuis Nyamekye een aantal mooie muurschilderingen te maken in hun schoollokalen. Meelezen met dit avontuur? Kijk dan eens op haar blog.