Hoe schilder je luchten en wolken in acryl?
Mooie wolkenluchten aan zee schilderen
Ik vind het heerlijk om op locatie te schilderen. Tijdens het schilderen worden al je zintuigen geprikkeld, niet alleen de visuele.
Een probleem van het schilderen op locatie is dat het landschap om je heen continue in beweging is. Ook een wolkenlucht blijft voor ons niet stilstaan! Ik ga aan de slag met een mooie wolkenlucht aan zee.
Stap 1.
In het landschap zie je lijn perspectief en atmosferisch perspectief. Lijn perspectief maakt dat de dingen naar de horizon toe, kleiner lijken. Atmosferisch perspectief, dat alles verderop in het landschap, minder kleur en vorm heeft.
In de lucht vertaald dit zich, door een kleur die van boven naar beneden toe steeds lichter wordt. Om dit met het sneldrogende acryl te realiseren, meng ik de tonen vooraf op mijn palet. Ik schilder het van donker naar licht, van boven naar beneden op het doek en meng de tonen aan de randen goed door elkaar. (fig. 1).
Stap 2.
Ik bekijk de wolken nu eerst eens goed. De wolken hebben grillige vormen en steken af tegen de lucht. De vorm is onregelmatig. Een veel voorkomende fout bij het schilderen van wolken is, dat men de wolken op ongeveer gelijke afstand van elkaar in de lucht positioneert en allemaal even groot maakt. Ook hebben de wolken zowel aan de bovenkant als naar voren toe vorm en diepte. (fig. 2.).
Stap 3.
Nadat ik de lucht zelf in twee lagen verf heb opgezet, schilder ik de wolken erin met wit. Ik gebruik de verf nog niet al te dik, dit komt pas in de tweede fase.
Als de verf een beetje droogt, breng ik schaduwen in de wolken aan. Ik laat de schaduwen mooi verlopen naar de bovenkant van de wolk toe. Dit gaat het beste als de verf niet te dik en niet te droog is. (fig. 3).
Stap 4.
Vóór de schaduwen breng ik opnieuw wat witte wolkentopjes aan, de wolken krijgen hierdoor hun diepte. De toppen van de wolken maak ik ook nog wat witter zodat de wolken hoog in de lucht wat scherper afsteken tegen de blauwe lucht erachter (fig. 4). Ik blijf letten op het perspectief en zorg dat de wolken naar de horizon toe minder vorm en kleur krijgen.
Stap 5.
De wolkenlucht geeft de sfeer van het landschap goed weer. Nu de vuurtoren en de duinen hun plekje geven in mijn schilderij. Net als bij de wolkenlucht, zet in de dingen in het landschap eerst globaal op zijn plek voor ik ze uit ga werken (fig. 5). De vuurtoren meet ik even uit, hij moet wel recht staan!
Stap 6.
Ik werk de duinen en de vuurtoren verder uit. De vuurtoren is rond, er is dus duidelijk sprake van lichte en donkere tonen in zowel het witte als het rode gedeelte. In de duinen, komen net als bij de wolken, lichte en donkere stukjes zodat je ook hier diepte suggereert. Op de voorgrond schilder ik nog wat lichtere takjes en struikjes. Een paar langs vliegende zeemeeuwen maken het beeld af.
Heerlijk die Hollandse wolkenluchten, ik begrijp wel dat onze mooie kust zo populair is bij schilders door de eeuwen heen!
Kader:
Catherine Gathier verzorgt schilderlessen en schilderworkshops in Vianen en schildervakanties in binnen- en buitenland. Op vrijdag 7 oktober kunt u meedoen aan de workshop Water en wolken luchten schilderen.
Meer informatie over deze en andere workshops vindt u op www.schildercursus-schildervakantie.nl.
Kader materialen:
Titel: "Vuurtoren bij Burgh Haamstede" Acryl op doek, 40 x 60 cm.
Acrylverf in de kleuren ultramarijn, ceruleum, okergeel, karmijn, cadnium rood, gebrande omber, citroengeel en wit.